welcome

welcome to my blog and enjoy the content of it!!!!!!

Kamis, 20 Oktober 2011

Belajar dari Jepang Tentang Motivasi untuk Anak Negerinya

Oleh : Samsul Bahri

Kesuksesan sebuah negara kadang diukur dari tingkat prestasinya didunia internasional. Prestasi tingkat internasional tersebut banyak sekali jenis dan bidangnya, diantaranya bidang ilmu pengetahuan, olahraga, teknologi dan bidang lainnya.

Bicara prestasi tidak lepas kaitannya dari motivasi. Karena seseorang atau kelompok yang berprestasi mempunyai motivasi tersendiri agar mereka berprestasi. Datangnya motivasi amat penting, oleh karena itu asal muasal motivasi perlu diketahui sebagai bahan pembelajaran bagi seseorang yang ingin sukses.

Bila ditelusuri lebih dalam asal dari motivasi berasal dari 2 sumber, yang pertama adalah motivasi yang datangnya dari diri sendiri. Motivasi jenis ini sulit atau sangat mustahil untuk mendatangkannya. Bila ada cara untuk mendatangkan motivasi ini dari dalam diri maka angka penduduk yang mati bunuh diri akan turun dengan signifikan karena dia tak lagi beralasan untuk putus asa dan semangat.

Sumber kedua dari asal timbulnya motivasi adalah dari luar individu seseorang. Mendatangkan motivasi jenis ini sangatlah mudah, namun untuk menjaga agar semangat dari motivasi tersebut terus konsisten amatlah sulit. Motivasi ini timbul karena orang yang kita cintai, keluarga, sahabat, dan para orang sukses disekeliling kita.

Banyak hal yang patut kita pelajari agar dapat menimbulkan motivasi yang tinggi. Salah satu hal yang patut kita contoh adalah yang dilakukan orang jepang untuk membangun semangat dan motivasi anak-anaknya. Walaupun tidak secara jelas hal tersebut terlihat namun hal ini patut dijadikan contoh bagi kita. yang istimewa dari orang jepang ialah kemampuan mereka memotivasi generasi mudanya agar terus maju dan berkembang sesuai dengan apa yang mereka inginkan. Cara orang jepang memotivasi anak negerinya adalah dengan cara membuat sebuah tontonan yang dapat memotivasi anaknya untuk mengejar cita-cita yang mereka inginkan. Contoh dari bukti tersebut adalah dengan banyaknya serial kartun atau anime jepang yang jalan ceritanya mengisahkan bahwa sebuah cita-cita itu selalu mungkin untuk dicapai.

Doraemon adalah salah satu contoh dari serial kartun yang banyak diminati bagi anak-anak. Serial kartun yang mengisahkan tentang persahabatan antara robot kucing (doraemon) yang datang dari masa depan dengan nobita salah seorang anak yang kurang pandai disekolahnya. Pesan dari serial doraemon adalah untuk selalu berinovasi menemukan hal-hal menarik yang ada dalam kantong ajaib doraemon agar bisa diwujudkan dalam kehidupan nyata, hal tersebut bukan isapan jempol semata, terbukti dengan penemuan-penemuan ilmuan jepang yang sangat dihargai dunia karena inovasinya yang sangata luar biasa. Walaupun sampai sekarang belum ada ilmuan jepang yang mengaku bahwa temuannya adalah terinspirasi dari serial doraemon tapi pesan yang dibawa dari tayangan tersebut berdampak positif bagi anak-anak jepang bahwa suatu hal apalagi teknologi apapun sangat mungkin diciptakan.

Captain tsubasa adalah serial anak-anak yang mampu menyihir para generasi muda jepang untuk berani bercita-cita. Serial kartun ini berdampak luar biasa bagi prestasi olahraga sepakbola jepang terbukti dengan prestasi tingkat asia yang mereka capai serta dipercayainya mereka menjadi tuan rumah piala dunia 2002 bersama korea selatan, belum lagi bertaburannya pemain-pemain jepang yang berlaga di liga-liga eropa yang kesemuanya itu mungin terinspirasi dari cerita captain tsubasa yang bercita-cita menjadi pesepakbola hebat dunia dan membawa jepang menjadi juara dunia. Semangat captain tsubasa pun memberikan inspirasi bagi anak-anak untuk selalu semangat mengejar cita-cita dan berusaha menjauhi segala hal negative yang dapat membuat mereka hancur.

Serial selanjutnya adalah detective conan yang menceritakan seorang detective cilik dengan beberap temannya yang berusaha memecahkan kasus kriminal yang mereka hadapi. Ragam cerita dari serial kartun tersebut adalah memberikan inspirasi bagi anak-anak untuk mengembangkan kemampuan analisisnya dalam menyelesaikan masalah. Diajarkan pula bagi mereka semangat pantang menyerah dalam menghadapi sebuah persoalan yang dihadapi.

Tiga contoh diatas adalah contoh yang sering kita lihat sehari-hari karena contoh-contoh tersebut serial yang pernah atau sedang tayang ditelevisi di negeri ini. Di televisi jepang mungkin terdapat ratusan tayangan yang memacu motivasi anak-anaknya untuk bercita-cita dan berusaha. Cerita mengenai mengejar cita-cita dalam sebuah bidang kehidupan tersebut yang menjadikan sumber daya jepang sangat umggul baik dalam aspek teknis maupun aspek motivasi. Patut kita contoh apa yang mereka lakukan untuk membangun semangat anak-anak bangsanya dengan membuat tayangan yang berkualitas dan mendatangkan efek yang positif bagi anak bangsanya, bukan menghadirkan tayangan yang bersifat racun bagi anak bangsanya sendiri yang akan membunuh karakter dan moral bangsa dari anak negerinya sendiri.

2 komentar:

  1. 8CENT.COM : MEMBELI BELAH DENGAN MUDAH

    Sebagaimana kita tahu pada zaman kemodenan ini pelbagai teknologi telah memudahkan urusan seharian kita.


    Antara teknologi yang sedang hangat pada hari ini adalah perniagaan atas talian, dimana segala urusan jual beli hanya atas talian. Tidak perlu lagi untuk kita bersusah payah membeli barang keperluan kita dengan menaiki kereta menuju ke kedai yang jauh.


    Sepertimana kita tahu pada hari ini ramai diantara masyarakat malaysia yang menceburi bidang perniagaan atas talian. Walaubagaimanapun rakyat malaysia mempunyai semangat yang tinggi untuk mencuba berniaga secara atas talian. Hari demi hari kita dikhabarkan oleh pihak media dimana adanya laman web untuk jual beli barang keperluan seharian. Salah satu laman web perniagaan yang terkenal adalah mudah.my, kemudian wujud yang lain seperti lazada dan shoppee.


    Setelah kewujudan laman web perniagaan tersebut, muncul satu lagi laman web perniagaan atas talian yang bernama “8 Cent Malaysia Sdn Bhd” dimana ianya menjual pelbagai barang keperluan seharian dan sesuai bagi semua peringkat umur di laman web www.8cent.com . Menariknya tentang laman web 8cent Sdn Bhd ini adalah mudah difahami struktur laman web dan mudah digunakan untuk membeli barang keperluan seharian.


    Selain itu laman web perniagaan atas talian 8Cent Malaysia Sdn Bhd juga kerap juga mengadakan jualan murah sebanyak 50%, 80% dan tidak ada bayaran cukai barang. Berbanding dengan laman web perniagaan lain hanya mengadakan promosi atau jualan murah pada hari tertentu dan menetapkan beberapa peratus cukai barang. Seterusnya laman web perniagaan 8 Cent Sdn Bhd juga dapat menjimatkan kos perbelanjaan.


    Akhir sekali, kita sebagai pelanggan haruslah mengutamakan aspek berjimat cermat dalam perbelanjaan. Tidak semua kedai harga sama atau mahal, jika kita bijak membuat pilihan sudah tentu ianya memberikan kepuasan dan keuntungan pada diri kita.
    Untuk keterangan lanjut,



    layari ----> https://www.8cent.com










    BalasHapus
  2. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasHapus